BodóKert: Tartalom / Reform- és biokonyha / Étrendünknek egészségügyi hatásai
BodóKert
Ma 2021. szeptember 23, csütörtök,
Tekla napja van.
Holnap Gellért napja lesz.


Étrendünknek egészségügyi hatásai
Azaz milyen ételeket javasoljunk betegeinknek?
- 2012 március 24 szombat
szerző: bigeszab Szerzők listája
kategória: Konyha > Reform- és biokonyha
Hozzászólás: 3
Megtekintés: 220

Lapozgatom a DRportál lapjait és igazán hasznos adatokra bukkantam. Lássuk!

Az étrendünknek tagadhatatlanul egészségügyi hatásai is vannak, például a szív működésére, a testtömeg indexre, a diabétesz kialakulására. Amit elfogyasztunk, az az agyunk működését is befolyásolhatja; az egészségtelen táplálkozás növelheti a pszichiátriai és neurológiai problémák kialakulását, mint például a depresszió vagy a demencia, míg az egészséges étrendek megóvhatnak minket. A Medscape News összeállított egy listát az ezen a téren végzett kutatások alapján, mely segítséget nyújt, hogy milyen ételeket javasoljunk betegeinknek, ha az agy egészségét szeretnénk szem előtt tartani.

Mediterrán ízek a depresszió ellen
Egy új keletű tanulmány szerint azok, akik mediterrán jellegű étrendet követnek, tehát akik sok gyümölcsöt, zöldséget, dióféléket, teljes kiőrlésű gabonákat, halat és telítetlen zsírsavakat mint az olíva és hasonló olajak fogyasztanak, harminc százalékkal kisebb az esélyük a depresszióra, mint azoknak, akik húsokban és tejtermékekben gazdag étrendet követnek. Az olívaolajt fogyasztók körében kisebb az agyi katasztrófák esélye és az enyhe kognitív zavar, valamint az Alzheimer-kór aránya is kisebb köreikben, különösen, ha emellett aktívan sportolnak is.
Zsír: a jó és a rossz
Egy spanyol tanulmány arról számol be, hogy a többszörösen telítetlen zsírsavak (diófélék, magvak, halak, zöldleveles zöldségek) és az egyszeresen telítetlen zsírsavak (olívaolaj, avokádó, diófélék) fogyasztása is csökkenti idővel a depresszió kialakulásának esélyét. Ezzel szemben a transz-zsírok fogyasztása növeli a depresszióra való hajlamot és az agyi keringési zavar esélyét is. Ezeket sokféle ételben megtalálhatjuk, például sok csokoládéban is. Olvassuk el figyelmesen a csomagoláson, hogy tartalmaz-e transz-zsírokat, amit fogyasztunk! A többszörösen telítetlen zsírsavak hiánya az étrendben gyerekeknél növeli a figyelemhiányos hiperaktivitási zavar esélyét.
Halolajjal a pszichózis ellen
Köszönhetően a többszörösen telítetlen zsírsavaknak, az omega-3-nak, a halfogyasztás az agy sok betegségének gátat szabhat. Egy 2010-es tanulmány rámutat, hogy a halfogyasztás csökkenti a pszichotikus szimptómák kialakulásának esélyét, és párhuzamos kutatások is arról számolnak be, hogy a halolaj segít a pszichózis megelőzésében az arra hajlamos embereknél. Bár még további kutatások szükségesek, de néhány tanulmány szerint egyes omega-3 zsírsavak segítenek depresszió, pl. szülés utáni depresszió esetén, míg az omega-3 hiány rizikófaktora lehet az öngyilkosságnak. Az olajos, hidegvízi halak, mint például a lazac, a hering és a makréla tartalmazzák a legtöbb omega-3-at.
Bogyós gyümölcsök az oxidatív stressz ellen
Az antociánok olyan polifenolok, amik bogyós gyümölcsökben és más sötét színű zöldségekben és gyümölcsökben találhatóak. Ezek antioxidáns és gyulladáscsökkentő hatása lassítja a kognitív hanyatlást. 2010-ben egy patkányokon végzett kísérlet kimutatta, hogy a szeder, áfonya vagy eper fogyasztása megállíthatja a korral járó idegifunkció-romlást, és a memóriában és tanulásban előálló problémákat is megelőzheti. Ugyanez a csoport magas koncentrátumú eper, áfonya és acai bogyókkal a sejtek tisztulását érték el, amely során az olyan proteinek is távoznak a sejtekből, amik a mentális hanyatlásért és a memória romlásáért felelősek. Az oxidatív stressz oldásával ezek a gyümölcsök segíthetnek a szív-és érrendszeri megbetegedések megelőzésében is.
Teljes étrend
A megfelelő étrendben sok a gyümölcs, a zöldség, a teljes kiőrlésű gabona, a minőségi húsok és a hal is. Az ilyen táplálkozás harminc százalékkal csökkenti a depresszió és a szorongás kialakulását a nyugati étrendhez képest, ami feldolgozott ételekből áll és telített zsírsavakban gazdag, írják egy 2010-es tanulmányban. A feldolgozatlan vörös hús is védelmet nyújthat ezek ellen a betegségek ellen, bár a legtöbb tanulmányban azt írják, a vörös hús nem egészséges. Dr. Felice Jacka a Medscape-től ezt azzal magyarázta, hogy az állatok tartásának módja sokat nyom a latban húsuk megítélésénél. Az ipari hizlalótelepeken tartott állatok életmódja és étrendje csökkenti bennük az egészséges zsírok arányát és növeli a telített zsírsavakét. A legeltetett állatok zsírsav-profilja sokkal egészségesebb.
Mértékletes alkoholfogyasztás
Az ókorban nagyra tartott arany középút, a végletek kerülése napjainkban is követendő hozzáállás. A mérsékelt alkoholfogyasztásnak számos előnyös hatása van: javítja a koleszterin szintet, jó hatással van az alvadási funkciókra és az inzulinérzékenységet is javítja. Egy vizsgálat rámutatott, hogy a mérsékelt alkoholfogyasztás csökkenti a demencia és az Alzheimer-kór esélyét. Az eredményeket egy 2011-es német kutatás is alátámasztotta. Az alkoholfogyasztás agy-ér betegségek esélyét is csökkenti, főként a bor, az antioxidáns összetevői miatt. Ha viszont túl sok alkoholt fogyasztunk, az hamar háttérbe szoríthatja az alkoholfogyasztás előnyeit, hiszen ez függőséghez, memóriazavarhoz, idegsorvadásos betegségekhez és a pszichoszociális funkciók romlásához is vezethet. A mértékletes alkoholfogyasztás nagyjából egy ital naponta nőknél és kettő a férfiak esetében.
Kávé a depresszió és a stroke ellen
A világ legnépszerűbb itala nem csak arra jó, hogy felébredjünk tőle. Egy 2011-es meta-analízis alapján napi 1-6 csésze kávé fogyasztása 17 százalékkal csökkenti a stroke esélyét. Bár növeli a vérnyomást, a kávébabokban található antioxidánsok egészségesek, és az inzulin-érzékenység növekedését, és a gyulladásos megbetegedések markereinek koncentrációjának csökkenését is segíti a kávéfogyasztás. Egy másik, 2011-es tanulmány rámutat, hogy a nőknek, akik naponta 2-3 kávét fogyasztanak, 15 százalékkal kisebb az esélyük a depresszióra, mint azoknak, akik kevesebb, mint egy csészével isznak hetente. Az ital rövidtávú hatásai a szerotoninra és a dopaminra gyakorolt hatásával magyarázható, a hosszú távú pedig a benne lévő antioxidánsoknak és gyulladás-gátló hatásának is köszönhető.
Még több antioxidáns Csokoládé
A csokoládé minél sötétebb, annál jobb megköti a szabadgyököket, javítja az endothel- és trombocita funkciókat, ami valószínűleg a flavonoknak, ezeknek a növényi eredetű polifenoloknak köszönhető. Egy 2010-es, az European Heart Journalban publikált tanulmány szerint napi 6 gramm csokoládé fogyasztása felnőtteknél 39 százalékkal csökkentette a szívizom infarktus és a stroke esélyét, svéd szűrővizsgálatok adatait elemezve pedig azt mutatták ki, hogy 20 százalékkal csökken a stroke esélye azoknál a nőknél, akik rendszeresen fogyasztanak csokoládét. Bár a csokoládéról úgy tudjuk, hogy jó hatással van a közérzetre, Parker és kollégáinak tanulmánya szerint ez a hatás nem tartós.
Mi az, amit ne együnk?
A telített zsírsavak és a finomított szénhidrátok rossz hatással vannak az immunrendszerre. Ezekről tudjuk, hogy fontos szerepet játszanak a depresszió kialakulásában. A kutató tanulmányukban leírják, hogy a magas zsírtartalmú tejtermékeket, finomított, sült és cukros ételeket tartalmazó étrend nagyban növeli a depresszió kialakulásának esélyét. Spanyolországban hasonló eredményeket mutat egy tanulmány, mely szerint az olyan ételek fogyasztása, mint a pizza és a hamburgerek idővel depresszióhoz vezethet, míg egy másik tanulmány nőknél mutatta ki a feldolgozott ételek fogyasztása kapcsán a súlyos depresszió esélyének növekedését.
Egy tavalyi kutatás a serdülők étrendjeit vizsgálva mutatott rá, hogy az egészségesebben táplálkozó fiataloknál ritkábbak a mentális betegségek. A túlzott só fogyasztásról már régóta köztudott, hogy növeli a vérnyomást és a stroke esélyét is, de újabb tanulmányok rámutatnak, hogy a túl sok só, ahogy a transz-zsírokban és a telített zsírokban gazdag étrend is, kognitív károsodáshoz vezethet.




Hozzászólás
Étrendünknek egészségügyi hatásai bodójános márc 24 : 13:40 Válasz erre
Hozzászólás: 4582

Értékes, megszívlelendő tanulmány!



Étrendünknek egészségügyi hatásai Kulcsar Eva márc 25 : 07:32 Válasz erre
Hozzászólás: 3835

Ha az ember kellő odafigyeléssel tanulmányozza az efféle, kivételesen hasznos javallatokat, meg-megtorpan már az elhatározásban is. Nálunk például halat, többnyire csak karácsony időszakában árulnak. Kedves Szabolcs, tisztelettel és hálás köszönettel fogadunk minden ilyen tartalmú írásodat!


Kulcsár Éva



Étrendünknek egészségügyi hatásai Juci márc 25 : 10:25 Válasz erre
Hozzászólás: 2217

Regisztrált: júl 21 : 10:52
Köszönöm szépen Szabolcs!

juci



Hozzászólás küldéséhez be kell jelentkezned. Jelentkezz be, vagy kattints ide a regisztrációhoz
Üdvözlet
Felhasználónév:

Jelszó:


Adatok megjegyzése

[ ]
[ ]

Online
Vendégek: 1
Tagok: 0

Tagok: 62
legújabb: ZsóFia

Chatbox
Üzenetek írásához regisztrált tagnak kell lenned - jelentkezz be, vagy regisztrálj



Isti
aug 05 : 09:46
Egy verset tettem fel és a gép többszörösen másolta(( törölni meg nem tudom,(((( vagy be tudok jönni az oldalra, vagy nem(((

Kulcsar Eva
aug 03 : 19:44
Remélem, be tudtok jelentkezni, bár kissé szokatlan jelenség fogad. Ha gondok lesznek, akkor a főadminisztrátor segítségét kérjük.

Kulcsar Eva
aug 03 : 19:43
Remélem, be tudtok jelentkezni, bár kissé szokatlan jelenség fogad. Ha gondok lesznek, akkor a főadminisztrátor segítségét kérjük.

Kulcsar Eva
jún 23 : 09:36

Isti
jún 22 : 17:24
Köszönjük a lehetőséget Jánosnak, hogy mi is kb 10 éve itt írhatunk, alkothatunk! az Ő kertjében! Isti

Kulcsar Eva
jún 12 : 10:16
A "BodóKert" létrehozásának időpontja: 2009 jún 09 volt. Immár, TIZENKÉT ÉVE! Tisztelet, köszönet és szeretettel teli emlékezet BODÓ JÁNOS-nak érte.

Isti
jan 06 : 19:52
Örömmel látlak kedves Évike

Kulcsar Eva
jan 06 : 16:27
"Most azért megmarad a hit, remény, szeretet, e három; ezek között pedig legnagyobb a szeretet. " (Pál Korinthusbeliekhez írt I. level e 13. rész)


Isti
dec 30 : 20:03
Egy nyugodtabb kiegyensúlyozottabb új évet kívánok MINDENKINEK Isti:)

Isti
dec 24 : 09:28
Áldott ünnepet kívánok társaimnak és a kedves Olvasóknak Isti:)

nagyapó
szept 01 : 18:59
"asszem, úgy tudjuk őrizni emlékét, ha írunk sokat még Ide, tartozunk neki ezzel!"

Igen! Írni, írni, és írni!:!

Kulcsar Eva
szept 01 : 13:23
Igazak a szavaid, timetour.

timetour
aug 31 : 22:37
asszem, úgy tudjuk őrizni emlékét, ha írunk sokat még Ide, tartozunk neki ezzel!

timetour
aug 31 : 22:12
sajnálom, rég jártam erre.
de emlékét őrizzék a kertlakók, szeretném!

Isti
máj 21 : 10:55
Drága János! Köszönünk mindent,Azt is hogy itt lehettünk eme csodás kertben ,ahol gond nélkül alkothattunk, é s álmodhattuk az álmainkat ! Te fogtad össze ezt a kis de értékes kis közösséget! Álmod szép álmokat Isten kebelén!

Kulcsar Eva
máj 20 : 17:30
Tisztelettel közlöm a kedves BodóKerti tagokkal, hogy Bodó János, a web oldal megálmodója és hűséges résztvevője 2020. február 21-én elhunyt. Őrizzük meg az emlékét hozzá illő diszkrécióval, és nagy-nagy szeretettel!

Isti
ápr 10 : 08:22
Csendes, DE szép húsvéti készülődést kívánok kedves társak és kedves olvasóink!
Isti

Isti
márc 08 : 15:34
Fájdalommal telt szívvel olvasom soraidat! kedves nagyapó !Istenben reménykedve kívánok neked mielőbbi felépülést! Isti

nagyapó
márc 07 : 22:44
Rég jártam itt, és máshol - igaz barátok között - is régen.
Nagy utat jártam...
Belgyógyászattó l - urológián át - onkológiáig.
Nagy és nehéz út.:)

Kulcsar Eva
jan 04 : 16:54
Szeretetben gazdag boldog új évet kívánok minden kedves Kerti Tagnak.

Isti
jan 01 : 14:16
Köszönjük kedves Szabolcs! és viszont kívánjuk! Isti

bigeszab
jan 01 : 09:29
BOLDOG ÚJÉVET, kedves kertlakók!!heart

Isti
dec 27 : 10:53
Kedves János! Nagyon boldog névnapot kívánok a társaim nevében is!

Isti
dec 25 : 10:29
Kedves kert-társak és kedves olvasóink! Áldott ünnepet kívánok és egy új és békés évet sok szeretettel Isti

Isti
jún 10 : 12:03
Nagyon köszönjük drága Évike!
S köszönjük szeretetteljes munkáját mifelénk! Miértünk!
Áldott ünnepet mindenkinek!


Oldal létrehozási idő: 1.0514 másodperc, 1.0050 lekérdezési idő. Adatbázis lekérdezés: 58. Memória használat: 962,232b