BodóKert: Tartalom / Tallózó / MOZGÁS ÖTVEN FÖLÖTT
BodóKert
Ma 2019. szeptember 15, vasárnap,
Enikő napja van.
Holnap Edit napja lesz.


MOZGÁS ÖTVEN FÖLÖTT
Forrás; klikk
- 2012 április 21 szombat
szerző: Kulcsar Eva Szerzők listája
kategória: Tallózó
Hozzászólás: 3
Megtekintés: 264

Ötven fölött amikor évente mintegy 20 dekányi izom tűnik el a testünkről, és a fizikai erodálódás az életkorral jár különösen fontos a rendszeres testmozgás.
Ezzel ugyanis lassíthatjuk a folyamatot, amely ahhoz vezet, hogy már a hétköznapi mozdulatok is nehezünkre esnek.

A rendszeres mozgás egyébként nemcsak a betegségek, a fizikai, szellemi leépülés megelőzését szolgálhatja, hanem még az olyan krónikus betegségek előrehaladását is lefékezheti, mint a magas koleszterinszint, a kettes típusú cukorbetegség, a csontritkulás, a hipertónia és a vele járó szív- és érrendszeri betegségek; sőt az egyes betegségek előszobájának tekinthető kóros elhízás ellen is megvéd.
Nulláról is elkezdheted!
Persze a rendszeres testgyakorlási mód(ok) megválasztásához szükség van némi önismeretre, nem kevés önmérsékletre, és az egészséges mértékű óvatosság sem árt. Ha valaki életében soha nem sportolt, nem mozgott rendszeresen, nem feltétlenül kell kipróbálnia a fallabdázást vagy a bodyteremben a futópadot. Ezek helyett jobb, ha a napi tempós gyaloglást választja. Aki harmincöt éve rúgja a bőrt a barátaival, és egészségi állapota is megengedi, nyugodtan kispályázhat, csupán a bemelegítésre kell több időt és nagyobb figyelmet fordítania. Ha valaki évtizedek óta legalább hetente egyszer-kétszer elmegy úszni, vagy gyakran pattan a bicikli nyergébe, nyugodtan folytathatja, ha felismeri, hogy mikor kell fokozatosan visszavenni a tempóból, vagyis nem erőlteti inaszakadtáig magát. Az időskori testmozgásnál ugyanis alapszabály: soha ne kezdjünk bele bemelegítés nélkül, és csak annyit mozogjunk, amennyire önkínzás nélkül képesek vagyunk.
Sokak nemcsak a korukra, hanem valamely krónikus betegségükre hivatkozva választják a mozgás helyett a lustálkodást. Pedig a megfelelő körültekintéssel kiválasztott napi testmozgás még a meglévő betegséget is kordában tarthatja, ha a kezelőorvos engedélyezi.
Elsősorban a szív- és érrendszeri betegségben érintettekre jelenthet veszélyt az intenzívebb testedzés, sportolás. Ezért ha valakinek valamilyen szív- és érrendszeri problémája, keringési betegsége van és idősebb korában szánja rá magát a másodlagos prevenció miatt a rendszeres testmozgásra , elengedhetetlen, hogy kikérje orvosa véleményét (aki feltehetőleg egy terheléses EKG-vizsgálat eredményének ismeretében fog majd nyilatkozni arról, hogy mit és mennyit?).
Ha az orvos nem ellenjavallja, nyugodtan végezz kardioedzéseket (olyan mozgássorozatot, amely felgyorsítja a vérkeringést, megemeli a pulzusszámot). Az ilyen gyakorlatok, sporttevékenység hatására javul a vérkeringés és a szervek oxigénellátottsága, és a szervezetben felgyülemlett salakanyagok távozása is felgyorsul (így az erek falán nem rakódnak le a plakkok). Időskorban az úszás, a napi egy-két órás séta, az otthoni tornázás tökéletesen helyettesíti a fitnesstermi kardio(vaszkuláris) edzéseket.
A betegség sem akadály?
Nagy körültekintéssel kell megválasztaniuk az alkalmas mozgásformát a különböző mozgásszervi betegségekben, illetve a csontritkulásban szenvedőknek is.
A hatékony testedzést azonban csak orvosi kontroll/konzultáció után, és gyógytornász (ill. személyi edző) útmutatásai szerint szabad végezni. A szakemberek ugyanis olyan gyakorlatsorokat állíthatnak össze (vagy olyan testmozgásokat javasolhatnak), amelyek nem ártanak, nem terhelik nagymértékben a csontokat, erősítik és rugalmassá teszik az izmokat, javítják a mozgáskoordinációt, az egyensúlyérzékelést, az állóképességet.
Az oszteoporózisos betegnek tehát olyan komplex mozgásprogramra van szüksége, amely tartalmaz állóképességi elemeket (úszás, kerékpározás, torna) és erősítő gyakorlatokat is.
Azon sportágak közül tanácsos választani, amelyek nem terhelik túlzott mértékben a csontokat (pl. ilyen a gyaloglás, nordic walking, evezés, biciklizés stb.)
Ott is hat, ahol nem gondolnád!
A 2-es típusú diabéteszeseknek sem tiltott, sőt kifejezetten ajánlatos a rendszeres testmozgás. Már napi 15 perces evezés, úszás, kocogás, esetleg kerékpározás, de a tempós séta is javítja az anyagcsere-paramétereket. Ezeket azonban heti 5-7 alkalommal, tehát lényegében naponta kell gyakorolni. Már a 20-30 perces testedzés is hatékonyabban segíti a vércukorszint tartós optimalizálását.
Vigyázat! A nagyon intenzív, vagy az egy óránál tovább tartó fizikai megmérettetések veszélyesek lehetnek a vércukorszint drasztikus esése miatt. Ezért is nagyon fontos a testmozgás intenzitásának és időtartamának egyénre szabott, óvatos megválasztása.
Inzulinadagolás mellett is végezhető testmozgás, azonban sokkal körültekintőbben kell megválasztani a mozgásformát, időtartamot és intenzitást, valamint az edzés időpontját is. A veszélyt az inzulinadás hatására kialakult hipoglikémia (alacsony vércukorszint) jelenti.
Ezért célszerű folyamatosan edzés előtt, közben és után is mérni a vércukorszintet. Ha az edzés kezdete több mint két órával étkezés után történik, akkor 15-20 g szénhidrátbevitelre van szükség. Természetesen az extra szénhidrátadagok plusz kalóriát jelentenek, ezért tanácsos az inzulinegységet csökkenteni.
A cukorbetegséggel sokszor kart karba öltve jár együtt a magas koleszterin- és trigliceridszint, valamint a magas vérnyomás. Ezek együtt tehetők felelőssé a szív- és érbetegségek előfordulásáért. Ma már klinikai vizsgálatok sora igazolja, hogy ezeknek a krónikus betegségeknek a kezelését is jótékonyan egészíti ki a napi rendszerességgel végzett testmozgás, mert kedvezően változtatja meg a vérzsírok összetételét, csökkenti a káros, érelmeszesedést okozó koleszterinek (LDL) arányát, és növeli az érvédő (HDL) koleszterinszintet.
Sokat segíthetnek ebben az állóképességet fejlesztő (aerob) gyakorlatok, mozgásformák (séta, gyaloglás, kocogás, futás, úszás, kerékpározás, sífutás, korcsolyázás, de a tánc, a természetjárás is, mégpedig emelkedő terepen, valamint a labdajátékok).

Jó, ha tudod!

A rendszeres mozgásnak számos jótékony élettani hatása van, ám ezek általában csak 3-6 hónap után érzékelhetők.

Hat hónapos edzésprogram után a szív teljesítőképessége is jelentősen javul.

A legfőbb elvek: a fokozatosság és mértékletesség. A mozgásprogram előtti bemelegítés és utáni levezetés, majd az izomzat nyújtása.

A gyakorlatok időtartamát érdemes kis lépésekben, fokozatosan növelni, kezdetben 5-10 perc mozgás is elegendő.

A kedvező élettani hatások eléréséhez, a HDL-koleszterin emeléséhez és az LDL-koleszterin, valamint a triglicerid csökkentéséhez legalább 5 30 perces testmozgásra van szükség hetente.

Koszorúérbetegnél ha mellkasi szorító fájdalom lép fel (angina pectoris) a mozgásprogramot igen alacsony intenzitással szabad csak kezdeni, vagy abba kell hagyni.

Alsóvégtagi érszűkület esetében, ha a mozgás bizonyos idő után fájdalmat okoz a végtagban, rövid ideig tartó (2-3 perces) mozgás javallott, 1-2 perces pihenők közbeiktatásával.


Hozzászólás
MOZGÁS ÖTVEN FÖLÖTT bodójános ápr 21 : 14:08 Válasz erre
Hozzászólás: 4578

Vicuskám, váljék egészségünkre!



MOZGÁS ÖTVEN FÖLÖTT Kulcsar Eva ápr 21 : 14:32 Válasz erre
Hozzászólás: 3721


Úgy legyen! Én nagyon sokat kerékpározom, kiváltképpen az utóbbi négy-öt évben. Aki még nem próbálta, annak ajánlom szívesen.


Kulcsár Éva



MOZGÁS ÖTVEN FÖLÖTT Isti ápr 22 : 08:10 Válasz erre
Hozzászólás: 1605

Regisztrált: júl 17 : 07:58
Mozgás- szabadság... istenem de jó is lenne.-(((( Azért ha van rá lehetőség, séta és ha még több a lehetőség úszás.-)))




Hozzászólás küldéséhez be kell jelentkezned. Jelentkezz be, vagy kattints ide a regisztrációhoz
Üdvözlet
Felhasználónév:

Jelszó:


Adatok megjegyzése

[ ]
[ ]

Online
Vendégek: 1
Tagok: 0

Tagok: 62
legújabb: ZsóFia

Chatbox
Üzenetek írásához regisztrált tagnak kell lenned - jelentkezz be, vagy regisztrálj



Isti
jún 10 : 12:03
Nagyon köszönjük drága Évike!
S köszönjük szeretetteljes munkáját mifelénk! Miértünk!
Áldott ünnepet mindenkinek!

Kulcsar Eva
jún 09 : 13:44
Áldott Pünkösdöt kívánok , Kedves BodóKert-i tagjainknak, a ma TÍZ ÉVE megszületett irodalmi portálunkon!

Isti
máj 17 : 09:21
Megtisztelve érzem magamat hogy ehhez a kitartó és kedves csapathoz tartozhatom! Köszönjük az értesítést kedves Évike!

Kulcsar Eva
máj 16 : 08:25
Kedves BodóKerti Tagok! Megfogyva bár, és ki-ki a saját terheit cipelve vagyunk itt még néhányan. Most ezt a kis maroknyi csapatot egy közelgő évfordulóra hívom: 2019. június kilencedikén LESZ TÍZ ÉVES ! ez a kedves kis virtuális hely , ahol sok szépet megtapasztalhattunk !

Isti
ápr 19 : 14:42
Áldott ünnepet kívánok a kert lakóinak és a kedves olvasóinknak Isti

Isti
jan 28 : 18:57
Einsten hagyatékában találták meg Bolyai relativitáselméletét!

klikk

Ha így nem olvasható kiollózom magát a szöveget!!!!


Isti
jan 04 : 11:34
Szeretettel köszöntök MINDENKIT az 2019.-.es évben! Isti

Isti
dec 28 : 08:20
Boldog névnapot kedves János !

Isti
dec 22 : 15:16
Kedves Nagyapó!
Köszönjük a figyelmességedet! Neked, a kertlakóknak és minden kedves olvasónknak Áldott karácsonyt kívánok Isti

nagyapó
dec 20 : 19:29
Istentől megáldott, békés, boldog Karácsonyt kívánok minden "kertbarátnak"!

Kulcsar Eva
júl 11 : 07:09

Akkor hát hajrá! Előre a további szépségek alkotása felé!
Mindenkinek örömteli alkotómunkát kívánok!

Isti
júl 09 : 18:41
S MI köszönjük meg Évike áldásos munkáját,ami minket is
érdemben segített! eme igen hosszú időn át!

Kulcsar Eva
júl 06 : 14:54
Köszönöm szépen.

timetour
júl 04 : 17:28
a te érdemed is, Éva!

Kulcsar Eva
jún 10 : 11:44
Kilenc éves a BodóKert!
Minden kitartó Tagunknak szívbéli köszönet!

Isti
máj 05 : 11:37
Nagy szeretettel köszöntjük az édesanyákat, nagymamákat s reményeim szerint a dédiket is.-))) a kert nevében !

Kulcsar Eva
ápr 30 : 07:09
Köszönjük az üdvözletet,
értékeljük a jöttödet.

Isti
ápr 21 : 19:34
Örülök hogy jelentkeztél kedves Tyme!

timetour
ápr 18 : 21:57
üdvözlettel a Kertlakóknak!

Isti
ápr 01 : 12:55
Áldott ünnepeket a kert lakóinak és a kedves olvasóknak!

nagyapó
jan 24 : 20:12
A vadászrészhez: Legyetek szívesek, hogy az elbénáskodott első feltöltést töröljétek. Nem tudom, hogyan sikerült rosszul feltennem... Ebben amúgy nagyon ügyes vagyok...

Kulcsar Eva
dec 31 : 18:11

B Ú É K !!!

Isti
dec 31 : 11:11
Köszönjük a kedvességedet drága Évike! NEKED, a kertlakóknak s a kedves olvasóknak békés új évet!:)

Kulcsar Eva
dec 27 : 05:06
Jöjjön hát az Ó-év vége,
legyen köztünk öröm, s béke!

Isti
dec 22 : 18:53
Áldott Karácsonyt, békés új évet kívánok a kert lakóinak és a kedves olvasóinknak sok szeretettel Isti


Oldal létrehozási idő: 0.1783 másodperc, 0.1316 lekérdezési idő. Adatbázis lekérdezés: 48. Memória használat: 949,872b